De europeiska skönhetsvanorna

Svenska kvinnor vill ha kvalité

Hur skiljer sig kosmetik och skönhetsvanor mellan europeiska kvinnor? eDarling frågade 2269 av sina medlemmar om deras förhållande till skönhetsprodukter. Resultatet visade att svenska och italienska kvinnor bryr sig minst om sina skönhetsvanor.

Svenska kvinnors skönhetsidealHur viktigt är det?

De spanska och turkiska medlemmarna angav att de lade ner mest pengar på kosmetik och skönhetsprodukter, hela 72,3 procent av de spanska och 74,2 procent av de turkiska kvinnorna svarade att skönhetsvård var väldigt viktigt för dem. Svenskar och italienare var de som ansåg att skönhetsvård var mindre viktigt, bara 39,2 procent av de svenska kvinnorna angav skönhetsvård som mycket viktigt, och av de italienska kvinnorna bara 29,5 procent. Den genomsnittliga europeiska kvinnan lägger runt 250 kr i månaden på skönhetsvård.

De svenska, turkiska och franska kvinnorna var de som spenderade mest pengar i månaden, svenskorna i genomsnitt 350 kr. Holländarna angav att de spenderade minst (150 kr/månad).

Kvalité

En orsak till att svenskorna väljer att spendera mer pengar på skönhetsvård än den genomsnittliga europeiska kvinnan är att de svenska deltagarna angav att kvalité är särskilt viktigt för dem. 76 procent av de svenska deltagarna angav kvalité som en viktig faktor när de väljer produkt, medans pris och märke spelar mindre roll. De svenska deltagarna brydde sig också om att produkten ej var testad på djur. Hela 21,4 procent angav detta som en viktig faktor, till skillnad från exempelvis de turkiska deltagarna, där bara 5,1 procent angav att det var viktigt att produkten inte var testad på djur.

Litar på vännerna

På frågan ”vad påverkar dina val av skönhetsprodukter” svarade 27,2 procent av de svenska kvinnorna att det var vänner och bekantas rekommendationer som påverkade dem mest. I de övriga länder som deltog stod en ”shop assistance” högst på listan över influenser, förutom i Nederländerna där reklam påverkade kvinnornas val av produkter mest.

Har du frågor eller funderingar? Hör gärna av dig till [email protected]