Skulle du dejta en gamer? En studie om självbild och attraktivitet

gamer.jpg

Skulle du dejta en gamer? En studie om TV- och datorspelares självbild och attraktivitet

Matchmakingsajten eDarling har genomfört en studie bland 9 000 av sina medlemmar och tagit reda på ifall en gamers självbild stämmer överens med den generella och klichéartade uppfattningen att gamers är mindre attraktiva.

Undersökningens utgångspunkt var att ta reda på ifall en ”hardcore gamer” skiljer sig personlighetsmässigt från någon som inte alls är intresserad av spelande. Medlemmarna fick svara på hur ett par utvalda egenskaper stämde in på deras personlighet vilket jämfördes med hur intresserade de ansågs sig vara av TV- och datorspel. Resultatet visade att gamers verkar ha ett sämre självförtroende när det gäller den egna attraktiviteten.

Stereotyperna verkar stämma

Det mest uppenbara resultatet var att att gamers inte fokuserar på utseendet. Det finns ett konsekvent samband mellan ett stort intresse av spelande och en negativ självbild när det gäller stil. Samma sak gällande hur nöjd man är med sitt utseende: Ju större intresse av spel desto mindre nöjd är man med sitt fysiska utseende. Å andra sidan så ansåg gamers sig vara mer lojala än andra.

Resultatet påvisade även att gamers, mer än andra, anser sig vara blyga, introverta och överviktiga. Som om inte det vore nog verkar även ett ökat intresse för spelande höra ihop med en minskad vilja att bry sig om andra människor och en kall personlighet.

Ytterligare läsning:
Svensk artikel: https://www.edarling.se/guide/singelliv-partnersok/gamer-och-singel
Engelsk artikel: http://www.edarling.org/edarling-studies/gamers

Har du frågor eller funderingar? Hör gärna av dig till [email protected]