av Lisa Davidsson Weiertz
2923

Mota din vinterdepression

Mota din vinterdepression
Det är lätt hänt att känna sig lite hängig och nere under vintermånaderna. Det hjälper inte precis att vi får så få soltimmar i Sverige under denna halva av året. Läs våra tips om hur du kan förmildra vinterdepression och hitta på härliga saker både inom och utomhus.

Vinterdepression: vad är det?

Det tvistas om begreppet vinterdepression är en allvarlig sjukdom eller inte. 1 Oavsett i vilken grad man drabbas så kan man känna av effekter så som trötthet, obeslutsamhet, minnesstörningar och ökat sömnbehov. 2  Speciellt här i norden kan man lätt känna sig håglös och tömd på energi under de mörkaste och kallaste månaderna. En av huvudorsakerna är bristen på ljus, något som påverkar kroppen omedelbart. I ett land som Sverige där det är mörkt större delen av dygnet i flera månaders tid är det väldigt svårt att få nog med solljus om vintern om man inte råkar ha en stor semester planerad.

LÄS ÄVEN - Dejtingsidor - så lyckas du

Längden på den svenska vintern gör inte saken bättre. Det kan kännas som att vintern aldrig tar slut och vissa beklagar sig över detta innan den knappt ens har börjat. Att oroa sig över de kalla månaderna och slösa energi på denna slags tankeverksamhet gör dock bara vintern ännu tuffare att ta sig igenom. Så vad kan man göra?

Bli förälskad istället för hängig!

Det finns en del goda knep man kan ta till för att förebygga hängighet och en lättare vinterdepression. Kärlek är en av naturens all starkaste naturliga lyckogivare och utlöser endorfiner. Tipsen fokuserar på saker du kan göra tillsammans med någon, det kan vara en god vän, en dejt eller en partner. Så slår du två flugor med en smäll: du gör något aktivt mot de negativa känslorna samtidigt som du stärker bandet mellan dig och den du gör det med.

Tips mot vinterdepression

1 Ge dig ut!

Det är nog föga överraskande att en av de bästa sakerna man kan göra för att må bättre är att ge sig ut i den friska luften. Utnyttja de lVinterdepression - eDarlingjusa timmarna så ofta du kan för att få din dos D-vitamin. Oavsett om det är en promenad, skidtur eller skridskotur du är sugen på så kommer motionen garanterat göra dig på bättre humör – enligt vår undersökning om bandet mellan sport och kärlek fick vi bland annat reda på att singlar som sportar regelbundet anses som attraktivare och att singlar som tränar är troligare att finna en partner än de som inte utövar någon fysiskt aktivitet. Få rosor på kinden och värm upp kroppen – efteråt kommer ditt varma hem vara extra underbart att vistas i!

2 Vårda kropp och själ

Unna dig en dag på spa, eller gör ett hemma-spa! Fyll upp badkaret eller fotbadet, använd peeling och skrubba och återfukta för en välmående hy. Omdu haft turen att träffa en härlig singel att dejta så kan en spa-dag, eller weekend, vara ett underbart alternativ för att komma varandra närmare i en avslappnad miljö.

3  Ät gott och sunt

Under vintern är det extra viktigt att vi får i oss alla vitaminer och håller immunförsvaret i topptrim för att stävja oss mot förkylningar. Slå två flugor i en smäll genom att arrangera en rolig och romantisk dejt i köket; häll upp en härlig dryck och laga en god rätt tillsammans.

4 Mys i hemmet

Vintermys med eDarlingHar man lätt för att bli hängig på vintern bör man fokusera på dess goda sidor: du kan stanna inne med gott samvete och ägna dig åt dina favoritsysslor. Oavsett om det är läsningen i mysfåtöljen, att sträckkolla på ditt favoritprogram eller lägga pussel. Tänd ett par stearinljus och ta på dig ett par sköna raggsockar för en skön hemmakväll.

Sätt dig framför datorn, surfplattan eller mobilen och logga in på eDarling idag och skicka meddelanden till alla de singlar som du matchat med och tycker ser extra intressanta ut.

 

Vilka är dina bästa tips för att förhindra en vinterdepression? Kommentera nedan!

Mejla oss på redaktion@edarling.se

Comments